loading...

AKU CABAR KEMENTERIAN PERTAHANAN DAN KERAJAAN MALAYSIA !! - LUAHAN KECEWA BEKAS TENTERA


Kisah ini ditulis dan dikongsi oleh pengguna laman sosial Facebook, Shamshul Faizal Yahaya di wall milik beliau. Beliau meminta agar orang ramai memviralkan postingnya ini.


Aslmualaikum Admin,
Aku mohon nk lepas geram sikit...! Aku nk cita -

Bapa aku seorang anggota tentera no kp (T 28309) pd tahun 1975 yg bertempur dgn komunis dan tepijak periuk api dan mengakibat kakinya cacat sehingga kini.

X dpt apa2 penghargaan pun? Cuma dpt jemputan setiap kali hari raya atas nama bekas anggota veteran kurang upaya. 

Yg sorang ni plak, dok kipidap... kipidap natang apa aku pun x tau? Buat malu vteran ja! batC10? Bertempur dgn sapa? Kipidap2 apa? Buat malu ja, org dok permain...!

Nk glamour apa? Nk mati esok lusa dah pun. Kalau anak TPM x pa lah. Jadi ketua perbarisan Wahtaniah ja, dah dpt Dato'!!!

Lg bodo... komunis pun x besa tengok, terok betoi la ni...!!!
Tp dah pak dia TPM, apa pun boleh jadi. Silap2 ada elaun plak tiap2 bln pasai jd ketua perbarisan...!

Memang Bangang! Bodoh betoi depa buat kt rakyat. Kalau x dak org mcm bapak aku, najip pun mampoih awai dh komunis tembak!

Berapa ramai anggota tentera yg terkorban ketika betempur? Dapat apa? Sedaqlah rakyat Malaysia....!!!

Mohon viralkan satu Malaysia. Anggota yg putus kaki, buta, pekak , putus tangan dll masih ada lg.

Kalau nk menghargai pengorbanan mereka, x payah bg Dato'.,. Pi tengok mcm mana hidup mereka dng pencen yg x seberapa....!

Kadang2 bila kita kenangkan balik, hati jadi memberontak. Aku bkn mai dari keluarga yg senang. 

Betapa susah payah bapa aku nk bela kami. 1975 dia dah kena periuk api di dalam hutan ketika pertempuran di Gubir. 

Ramai lagi rakan2 bapak aku yg kena ketika time tu. Yg putus kaki paling ramai masa tu. Juga yg terkorban.

Inilah wira negara sebenarnya.Cuma x buat filem mcm cita bukit Kepong ja.

Tp la ni, menang badminton- Wira negara.
Menang squash- Wira Negara.
Harimau Malaya- wira Negara.
KETUA PERRBARISAN TENTERA WATAHNIAH - WIRA (Dato')
Belambak lagi yg jadi Wira dgn sebab2 yg bangang mcm ni.

Lagi satu yg paling bangang,
Orang Utan pun depa bagi nama WIRA...! 

Apa definasi Wira? 

#matiSiaSia
#mohonViralkan
#seluruhMalaysia

Jwpn- KEMENTERIAN PERTAHANAN MALAYSIA

Salam sedara...nak lepas geram pun biarlah ada fakta sikit. Anak TPM tu dpt gelaran bukan sebab jd ketua perbarisan tapi pangkat dia dlm syrkt NGO x de kena mengena pun dgn perbarisan tu.

Ayah awak bekas perajurit sy salute hormat org lama. Jangan kata kebajikan anggota tentera yg pencen tidak di jaga. PENCEN ITU SALAH SATU CARA KERAJAAN MENGHARGAI JASA BEKAS TENTERA.

Meh sini nak bgtau:
Msk rekrut umur 18 thn ...servis 21 thn pencen umur 39 thn. Andai kata meninggal umur 69 thn .so 30 thn makan pencen ...sambil dok main dgn cucu pun duit masuk.gaji askar naik pencen pun naik wlpn % yg sikit. Meninggal pencen diwarisi oleh balu..balu meniggal ada anak bwh umur 21 thn akan diwarisi anak lak. So itu pun kata tak dihargai? 

Tu tak cerita saguhati yg kerajaan bg.yg berhenti sblm pencen itu pilihan sendiri.

Lebih baik diberi pencen dari diberi pingat jasa yg tiada apa2 sumbangan kepada mereka hnya sekadar pingat shj.

Anggota yg terkorban semasa bertempur....keluarga @ waris dpt pampasan , cnth terdekat macam anggota yg meniggal semasa LD lepas...keluarga diberi pencen bulanan nilai tidak perlu di katakan disini.

Pada pendapat awak apa lg yg kerajaan perlu bagi bagi menghargai jasa2 pejuang?

RESPONE AKU-

Mohd Nor Azmi, t.kasih atas perhatian.

Saya andaikan saudara dari kementerian pertahanan ok.

Sedang berkhidmad:-
Adik saya (L)- Tentera - LLP
Adik saya (P)- Tentera - LLP
Adik ipar (L)- Tentera - PEGAWAI

So, saya amat maklum dgn penjelasan yg x cmplete dari saudara itu.

Very simple, bgtau saya,

1- Adakah anggota tentera sahaja yg dpt pencen?

2- Elaun hilang upaya paling max untuk anggota LLP (Lain-Lain Pangkat) adalah lebih kurang rm250/= sebulan. Wajarkah??? 

3- Saya mohon saudara Mohd Nor Azmi dtg dan saya potong sebelah kaki saudara! Kemudian saya byr pd saudara rm250/= seumur hidup atas sebab hilang upaya. 

SAYA CABAR SAUDARA DAN KERAJAAN MALAYSIA...!!!!

#TOLONG
#VIRALKAN

K.Pertahanan: Sepatutnya awak dari keluarga yg background tentera lebih memamahi kehidupan tentera.
Jadi sy x perlu di explain kan disini .saudara blh tahu siapa tg berhak dapat pencen tu dr keluarga anda sendiri.

Setiap anggota tentera tahu risiko yg dihadapi itulah yg perlu diterima sebagai anggota tentera.

Jika dilihat pada masa skrg kerajaan lebih kepada konsep memberi bntuan secara berterusan walaupun anggota tersebut telah pencen dan tidak berkhidmat dlm ATM lg bg mengenang jasa bakti.

Melainkan jika anggota tersebut berhenti sebelum pencen maka itu pilihan anggota tersebut .yg itu berlainan kesnya.

Anggota veteran perang biasanya akan berdaftar dgn JHEAV bg memantau perkembangn bekas2 perajurit.

Saya juga dr keluarga tentera dan skrg berkhidmat dlm ATM ,bapa sy juga pesara tentera yg sempat dgn zaman komunis jadi saya faham perasaan anda.

Apa cadangan awak berkaitan ini mungkin blh dibawa dan digunakan dlm menambah baik keadaan?

Aku : Alhamdulillah... anda petah berbicara dan saya dpt andaikan ya anda bkn LLP.
Akn tetapi, soalan saya td, masih belum terjawap.

1-Kalau saya nk bising, bkn sekarang tp 20 tahun dulu.. tp mengapa sekarang barulah saya membuka cerita?

2- Saya tidak ada kena mengena dalam mana2 parti politik dan sebab itulah saya bebas bersuara. Dan saya juga bkn berkelulusan rendah.

3- Mengapa saudara pilih tentera sbg kerjaya saudara? Risikonya tggi?

4-Zaman kita skarang tentera pg2 byk buat 5'S' jer. Dan duty setiap mggu.
Saya x complaint yg tu.

5- Andai saudara ingin membantu, review semula rm250 vs putus kaki.

6- Saya hormat saudara andai dpt saudara kemukan isu ini ke atas. 
Sebenarnya saudara bkn hanya membantu bapa saya sahaja, malah semua pejuang yg hilang upaya di seluruh malaysia yg masih hidup. 

X ramai pun! Saudara check lah di Mindef, berapa org anggota hilang upaya ketika bertempur dahulu yg masih hidup?

(*hilang upaya ketika bertempur)

(*bukan hilang upaya akibat kemalangan)

-Bantulah anggota yg masih hidup ni, semuanya dah lebih 60 thn umur mereka. 

-rm250 jadikan rm1000 - x bolehkah?
Saya juga x sanggup kalau di byr rm1000 dan kaki saya di potong sebelah.

- menang acara sukan brp kerajaan bg?
Harumkan nama negara kononnya.

- Tanpa pejuang seperti bapa2 kita dan termasuklah saudara sendiri, Malaysia pun mungkin x kan ada smpai skrg.

- Anggota seperti bapa saya dah x akn lama hidup. Umur mereka dan hampir menuju ke sana. 

- Dan bilangan mereka semua terlalu kecil. X lebih dari 300 org kalau x silap saya. X kan rugi kerajaan Malaysia.

K.PERTAHANAN: Shamshul Faizal Yahaya insyallah sy sampaikan , tetapi jika tidak silap saya benda ini telah direview oleh JHAEV untuk di majukan ke atas mengikut saluran. Bukan itu sahaja tetapi terdapat lg beberapa pekara yg dah direview tetapi masih tidak terlaksana pembaharuannya.

Bawa berjumpa PAT itu masih bukan kemampuan saya.

Kenapa sy masuk tentera? Memang cita2 sy dr kecil utk teruskan legasi dlm ATM .sy sanggup lepaskan jwtn tutor di U demi kejar cita2 sy. Setiap kerja ada risiko yg tersendiri.

Tentera ada tugas masa aman dan masa perang.setiap pskan ada cara latihan yg berbeza.

Memang betul kumpulan bekas tentera dan yg masih berkhidmat yg dah lalui real situasi x begitu ramai.

Bagi generasi sekarang pengalaman Lahad Datu antara real situasi yg sempat di lalui...syukur sy sempat merasainya.

Bagi pencen akan turut naik juga jika gaji ATM naik.bukti bapa sy pencen yg diperolehi sudah menyamai gaji asal dia pencen LLP dahulu.

Aku : Mohd Nor Azmi, terima kasih.
Sekali lagi saya tegaskan di sini, saya bukan tekankan soal pencen.

Apa yg saya tekankan adalah figure rm250 vs putus kaki.

Dan sekali lagi saya cabar KERAJAAN MALAYSIA...!

Saya hargai sepenuhnya dan tabik hornat pada Tuan Mohd Nor Azmi di atas setiap maklum balas yg tuan berikan. 

"Agi idup agi ngalaban"
Terima kasih, Tuan.

K.PERTAHANAN: Terima kasih.
Seperti yg saya cakap tadi ada yg JHEAV telah buat paperwork dan di majukan ke atas untuk review dan bukan pekara tersebut tetapi ada lg melibatkan elaun kritikal tp di FB bukan tempat yg sesuai untuk di bincang kan.

Saya sekadar membantu di tahap kemampuan sy sahaja terima kasih

AKU : Tuan,
Adapun dgn cara inilah pada pandangan saya lebih effective.

Telah bermacam cara di buat sebelum ini oleh bekas perajurit melalui saluran yg betul. No Result!!!

Maka, saya membantu menggunakan kebolehan dan teknologi pinjaman Allah ini untuk membuka apa yg tertutup demi mereka yg teraniaya.

Kalau bg saya buat paperwork untuk presentation, saya boleh siapkan dlm masa 1 mggu. Bkn 1 abad.

Nanti org gelak tuan.!
Mcm anggota yg mcm s.jibeng tu...
Kipidap...!!! Kipidap...!!! Menatang apa? Buat malu ATM saja....!

Mau dok ambik tongkat dia tu, bedai kepala dia!!! Kipidap Tok Chai dia!

Tuan Mohd Nor Azmi,
Ingin saya jelaskan disini, isu yg saya usulkan ini bukan hanya di laman KEMENTERIAN PERTAHANAN sahaja.

Maka, tiada daya SKM untuk delete semua post saya di setiap alam cyber.

Dismiss....! Tuan. 

Ads:
loading...

Thanks for your comment