loading...

Lubang Yang Dikatakan "Pintu Neraka" Seluas 2 Padang Bola Muncul Di Tengah Padang Pasir !



Sangat panas, mengerikan dengan api yang berkobar menyala-nyala ganas, seperti dalam banyak kisah dan cerita tentang neraka, seperti itu juga sebuah lubang ternganga luas yang seolah-olah "pintu neraka" di Turkmenistan. Lubang dengan kedalaman lebih dari 30 meter dan luasnya 2 kali padang bola, ia nampak begitu mengerikan. Lubang di Turkmenistan ini pada mulanya ditemui pada tahun 1975, tapi ia tidaklah seluas ini.

Bagaimana "pintu neraka" ini dijumpai

Awalnya ahli geologi menggali dengan alat besar dan berat untuk ,mencari gas semulajadi. Anehnya, di lokasi itu ditemukan jurang besar di bawah tanah. Disebabkan besarnya, semua peralatan untuk penggalian itu terperosok ke dalam.





Jurang itu dipenuhi dengan gas bumi yang beracun. Belum ada keterangan rasmi Soviet Union ketika itu tentang berapa jumlah nyawa terkorban akibat terkena gas beracun. Namun, para saintis segera meninggalkankan semua peralatan yang terperosok itu dan membiarnya di dalam lubang itu.

Untuk menghindari gas beracun yang keluar dari lubang itu tersebar, para saintis memutuskan untuk membakarnya. Lokasinyanya berada di kota kecil bernama Davaz.



Sejak 1975 lubang raksasa itu menyemburkan api seperti gunung berapi dan masih tetap menyala hingga kini walau sudah 40 tahun berlalu. Masyarakat setempat tak ada yang berani mendekatinya kerana suhu di sekelilingnya yang panas hingga beberapa ratus meter sehingga dinamakan “pintu neraka”.

Sampai sekarang belum ada penjelasan apakah “pintu neraka” itu ukurannya melebar atau stabil kerana gas yang keluar dari perut bumi itu terus terbakar. Walau terkena hujan pun, apinya tidak akan mati!

Lubang api raksasa itu kelihatan dari kejauhan kerana berada di daratan tandus yang luas. Apabila malam, nampak semakin jelas dengan sorotan cahaya kekuningan yang bersumber dari “pintu neraka” itu.

Apabila berdekatan, bunyi api yang terus membakar ini kedengaran seperti bunyi enjin jet yang sememangnya menakutkan. Sesiapa yang melihat dan mendengarnya akan berasa gementar!

Wallahua'lam..


Ads:
loading...

Thanks for your comment