loading...

Innalillah....Jemaah Malaysia Meninggal Dunia Ketika Di Jemaah Menunaikan Solat Jumaat Di Masjidil Haram

Kisah ini dikongsi oleh pengguna laman sosial Facebook, Puan Mona Din yang berada di Makkah bersama-sama kumpulan agensi haji dan umrah beliau. Semoga menjadi pengajaran buat para pembaca.



KERJA HAJI 2015

Jumaat 18/9: DAY 2

APABILA JANJI ALLAH TELAH TIBA

Tengahari hari ke 2, jemaah kumpulan saya, tmasuk bberapa kumpulan agensi lain dr Malaysia & Indonesia, tersekat di pejabat Muasasah kami, tidak dpt mmasuki hotel, kerana jln masuk ke perkarangan sekitar Masjidil Haram & skitarnya, tlhpun di tutup awal, untuk solat Jumaat.

Kala kami semua sdg berehat di dlm bilik di pejabat Muasasah, seorang ibu tua jemaah Malaysia, di tolak masuk di atas kerusi roda, kerana beliau tiba2 pengsan, antara sedar dan tidak...

Kata adiknya, beliau mahu ke bilik air, untuk bwuduk, mahu bsolat..MasyaAllah !

Saya yg juga berada di bilik tsebut, awalnya cuba mbantu, tapi kmudian hanya mmerhati, apabila di maklumkn ada 2 doktor di antara jemaah, yg lebih arif.

Di depan mata saya, saya melihat ibu tersebut sekejab sedar, sekejab tidak.


Dan sebelum pengsannya yg terakhir, sahabat saya, bekas Editor Majalah Jelita yg juga petugas travel agensi Destinasia saya, Raihanah Abdullah, sempat mbisikkn ke telinganya LA ILA HA ILLALLAH..lalu tanpa sebarang ronta, dia mnutup matanya, untuk selamanya, mninggalkn kami semua..

Innalillahiwainna hirajiuuunn..

Maka begitulah, apabila janji Allah tlh tiba, pergilah dia, di dlm ihramnya, di tanah suci Mekah, di hari jumaat yg mulia, kala umat se dunia sdg bsolat Jumaat..

Betapa indahnya sebuah pmergian..

Kepada Allahyarhamah Mek Yam bt Ismail, jemaah dr Kelantan di beh pimpinan Ustaz Zul, pergilah engkau ke pengabdian yg abadi, mngadap Allah Yang Maha Esa..

Betapa saya mgigil seluruh bdn, hingga skrg, mlihat kbesaran Allah Yg Maha Esa, semua dugaan pjlnn ini rupanya, tkandung hikmat yg besar unt kami para jemaah merenungnya..



Mari sama2 kita sedekahkn Al Fatihah unt Allahyarhamah..

Ads:
loading...

Thanks for your comment